Wat verwacht ik van een bezoek aan een goede audicien?

Gebrek aan informatie over het belang en nut van het dragen van een hoortoestel is de belangrijkste reden waarom slechts 1 op 3 van de slechthorenden in België een hoorapparaat dragen. Daarom is het van belang om op zoek te gaan naar een betrouwbare audicien. Een goede gehoorspecialist geeft u op een professionele manier persoonlijk advies over uw gehoorprobleem en de hedendaagse trends binnen de wereld van hoorapparaten.

Slechthorenden en twijfels

Veel slechthorenden schatten hun gehoorverlies verkeerd in en/of hebben een verkeerd beeld van wat er met een hoorapparaat bereikt kan worden. Ook de psychologische drempel is nog steeds actief, die mensen tegenhoudt een hoorcentrum binnen te stappen, zelfs na het advies van de specialist. Doch is het heel belangrijk uw gehoor op te volgen.
Uit een onderzoek van EuroTrak 2017, uitgevoerd bij 4000 Belgen, blijken slechts 1 op 3 van de slechthorenden in België een hoorapparaat te dragen. Gebrek aan informatie over het belang en nut van het dragen van een hoortoestel is hiervan de hoofdreden. Daarom is het belangrijk om op zoek te gaan naar een betrouwbare audicien. Maar hoe herkent u die?

Intakegesprek

Als u langsgaat in een hoorcentrum voor een bezoek aan een audicien, dan start dit met een persoonlijk adviesgesprek. Hierdoor verkrijgt de audicien informatie over uw persoonlijke hoorsituatie, levensdynamiek en behoeften.
Heel wat mensen vinden het moeilijk om duidelijk te maken in welke mate hun gehoorverlies een invloed heeft op het dagelijkse leven. Aan de hand van een aantal vragen komen we snel te weten wat uw gehoorverlies betekent in de praktijk.

Gehoortest

Hierna volgt een gratis gehoortest om te zien of het gehoor al dan niet goed functioneert, en waar exact het eventuele gehoorverlies zich situeert. Met andere woorden: de test bepaalt waar de gehoordrempel ligt. Een goede audicien stelt u gerust en bespreekt uitgebreid de testresultaten.

Indien er geen gehoorprobleem aanwezig is, dan informeert de audicien u over de nodige maatrelen om toekomstige gehoorschade te voorkomen. Indien er een gehoorprobleem wordt vastgesteld, dan wordt er samen op zoek gegaan naar een oplossing op maat.

Proefperiode en opvolging

Uw gehoorspecialist biedt u de kans om uw hoorapparaat vrijblijvend uit te testen vooraleer u beslist dit aan te kopen. Het hoortoestel wordt afgesteld op uw gehoor. Daarvoor worden er een aantal tests afgenomen. Tijdens de proefperiode is het belangrijk om regelmatig langs te komen.  Zo kunt u uitzoeken hoe de hoorapparaten voor u werken en beslissen of u er tevreden over bent.

Eens u het passende hoortoestel hebt gevonden, dan wilt u daar ten volle van genieten. Een goede audicien begeleidt u ook bij de nazorg. Een afspraak om de 3 tot 6 maanden om uw gehoor te controleren is belangrijk. Tijdens het consult wordt ook het onderhoud van de hoortoestellen zorgvuldig nagekomen.

Uit onderzoek blijkt dat 90% van de hoortoesteldragers een positief effect ervaart op hun dagelijks leven, zoals makkelijkere communicatie, meer sociaal contact en de mogelijkheid om opnieuw deel te nemen aan groepsactiviteiten. Goede redenen om de aanschaf van een hoortoestel niet uit te stellen.

Waar Hoorcentrum Norman het verschil maakt

Wij zijn gekwalificeerde en geregistreerde audiciens bij het Ministerie van Volksgezondheid en bij het rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV). We genoten een opleiding van 3 tot 5 jaar waarbij men leert om medische omstandigheden te herkennen en u door te verwijzen naar een NKO-arts.
Bovendien zijn we steeds op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen binnen de hoorzorgtechnologie zodat we u altijd de beste hooroplossing kunnen aanbieden. Indien u nog vragen heeft over gehooroplossingen, maak dan hier een afspraak. Wij helpen u graag verder.